ABDESTİN FAZİLETLERİ
1.) - Ebu Hüreyre radıyallahu anh anlatıyor: "Resülullah aleyhissalâtu vesselâm buyurdular ki:
"Allah'ın hataları silmeye ve dereceleri yükseltmeye vesile kıldığı şeyleri size söylemiyeyim mi?''
"Evet ey Allah'ın Resülü, söyleyin!'' dediler. Bunun üzerine saydı:
"Zahmetine rağmen abdesti tam alımak. Mescide çok adım atmak. (Bir namazdan sonra diğer) Namazı beklemek. İşte bu ribâttır, işte bu ribâttır. İşte bu ribâttır."
Müslim, Tahâret 41, (251); Muvatta, Sefer 55, (1,161); Tirmizi, Tahâret 39, (52); Nesâi, Tahâret 106.
2.) - Ukbe İbnu Âmir radıyallahu anh anlatıyor: "Üzerimizde develeri gütme işi vardı, (bunu sırayla yapıyorduk.) (Bir gün) gütme nöbeti bana gelmişti. Günün sonunda develeri kıra ben çıkarıyordum. (Birgün, nöbetimden dönüşte) Resülullah aleyhissalâtu vesselâm'a geldim, ayakta halka hitabediyordu. Söylediklerinden şu sözlere yetiştim:
"Güzelce abdest alıp, sonra iki rek'at namaz kılan ve namaza bütün ruhu ve benliği ile yönelen hiç kimse yoktur ki kendisine cennet vâcib olmasın!"
(Bunları işitince kendimi tutamayıp:) "Bu ne güzel!'' dedim. (Bu sözüm üzerine) önümde duran birisi:
"Az önce söylediği daha da güzeldi!'' dedi. (Bu da kim? diye) baktım. Meğer Ömer İbnu'I-Hattâb'mış. O, sözüne devam etti:
"Seni gördüm, daha yeni geldin. Sen gelmezden önce şöyle demişti:
"Sizden kim abdestini alır ve bunu en güzel şekilde yapar, sonra da: "Eşhedü en lâ ilâhe illallah ve eşhedü enne Muhammeden abduhû ve Resûlühü. (Şehâdet ederim ki Allah'tan başka ilah yoktur ve yine şehadet ederim ki Muhammed Allah'ın kulu ve Resûlüdür)" derse, kendisine cennetin sekiz kapısı da açılır; hangisinden isterse oradan cennete girer."
Ebu Davud'un rivayetinde "...abdesti güzel yaparsa..." denmiştir.
Tirmizi'nin rivayetinde "....resûlühü (Allah'ın ...Resûlü)" kelimesinden sonra "Allah'ım, beni tevbe edenlerden kıl, temizlenenlerden kıl" duası da vardır.
EbuDavud, Taharet 65, (169); Tirmizi, Taharet, 41, (55).
3.)- Hz. Ebu Hüreyre radıyallahu anh anlatıyor: "Resûlullah aleyhissalâtu vesselâm buyurdular ki: "Mü'min -veya müslüman- bir kul abdest aldı mı yüzünü yıkayınca, gözüyle bakarak işlediği bütün günahlar su ile -veya suyun son damlasıyla- yüzünden dökülür iner, ellerini yıkayınca elleriyle işlediği hatalar su ile birlikte -veya suyun son damlasıyla- ellerinden dökülür iner. Ayaklarını yıkayınca da ayaklarıyla giderek işlediği bütün günahları su ile -veya suyun son damlasıyla- dökülür iner. (Öyle ki abdest tamamlanınca) günahlarından arınmış olarak tertemiz çıkar."Müslim, Tahâret 32, (244); Muvatta, Tahâret 31, (1, 32); Tirmizi, Tahâret 2, (2).3556 - Amr İbnu Abese es-Sülemi radıyallahu anh anlatıyor: "Resülullah aleyhissalâtu vesselâm buyurdular ki:
"Sizden kim abdest suyunu hazırlar, mazmaza ve istinşakta bulunur (ağzına ve burnuna su çeker) ve sümkürürse, mutlaka yüzünden, ağzından, burnundan hataları dökülür. Sonra Allah'ın emrettiği şekilde yüzünü yıkarsa, sakalın(ın bittiği mahallin) etrafından su ile birlikte yüzü ile işlediği günahlar dökülür. Sonra dirseklere kadar kollarını yıkayınca, ellerinin günahları su ile birlikte parmak uçlarından dökülür gider. Sonra başını meshedince, başının günahları saçın etrafından su ile birlikte akar gider. Sonra topuklarına kadar ayaklarını yıkayınca, ayaklarının günahları, parmak uçlarından su ile birlikte akar gider. Sonra kalkıp namaz kılar, Allah'a hamd ve senâda bulunur, O'na layık şekilde tazimini gösterir ve kalbinden Allah'tan başkasını(n korku ve muhabbetini) çıkarırsa, annesinden doğduğu gündeki gibi bütün günahlarından arınır."Müslim, Müsâfirin 294, (832).
"Sizden kim abdest suyunu hazırlar, mazmaza ve istinşakta bulunur (ağzına ve burnuna su çeker) ve sümkürürse, mutlaka yüzünden, ağzından, burnundan hataları dökülür. Sonra Allah'ın emrettiği şekilde yüzünü yıkarsa, sakalın(ın bittiği mahallin) etrafından su ile birlikte yüzü ile işlediği günahlar dökülür. Sonra dirseklere kadar kollarını yıkayınca, ellerinin günahları su ile birlikte parmak uçlarından dökülür gider. Sonra başını meshedince, başının günahları saçın etrafından su ile birlikte akar gider. Sonra topuklarına kadar ayaklarını yıkayınca, ayaklarının günahları, parmak uçlarından su ile birlikte akar gider. Sonra kalkıp namaz kılar, Allah'a hamd ve senâda bulunur, O'na layık şekilde tazimini gösterir ve kalbinden Allah'tan başkasını(n korku ve muhabbetini) çıkarırsa, annesinden doğduğu gündeki gibi bütün günahlarından arınır."Müslim, Müsâfirin 294, (832).
4.)- | Hadis No : 3573 | ||||||||||||||||
Ravi: Ebu Ümame el-Bahili | |||||||||||||||||
Tanım:Amr İbnu Abese (ra)'yi dinledim, diyor ki: "Resulullah (sav)'a: "Abdest nasıl alınır?" diye sordum. Şöyle açıkladı: "Abdest mi? Abdest alınca şöyle yaparsın: Önce iki avucunu tertemiz yıkarsın. Sonra yüzünü ve dirseklerine kadar ellerini yıkarsın. Başını meshedersin, sonra da topuklarına kadar ayaklarını yıkarsın. (Bunları tamamladın mı) bütün günahlarından arınmış olursun. Bir de yüzünü Aziz ve Celil olan Allah için (secdeye) koyarsan, anandan doğduğun gün gibif hatalarından çıkmış olursun." Ebu Ümame der ki: "Ey Amr İbnu Abese dedim, ne söylediğine dikkat et! Bu söylediklerinin hepsi bir defasında veriliyor mu?" "Vallahi" dedi, "bilesin ki artık yaşım ilerledi, ecelim yaklaştı. (Allah'tan ölümden çok korkar bir haldeyim), ne ihtiyacım var ki, Allah Resulü hakkında yalan söyleyeyim! Andolsun söylediklerim, Resulullah (sav)'dan kulaklarımın işitip, hafızamın da zabtettiklerinden başkasi değildir." | |||||||||||||||||
Kaynak: Müslim, Müsafirin 294, (832); Nesai, Taharet 108, (1, 91, 92)
|
بِسْمِ اللهِ، اَلْحَمْدُ ِللهِ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى رَسُولِ اللهِ وَبَعْد
Abdest İle İlgili Konular
(1) Abdestsiz Namazın Kabul Olmadığı!
(1)- Allah-u Teâlâ şöyle buyuruyor:
“Ey iman edenler! Namaza dur(mak iste)diğiniz zaman yüzlerinizi, dirseklere kadar ellerinizi yıkayın, başlarınızı meshedin ve ayaklarınızı da topuklara kadar (yıkayın)...”
Maide 6
7.)- Ebu Hureyre (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
‘Hades yapan kimsenin namazı abdest alıncaya kadar kabul olunmaz!’ buyurdu.”
Buhari 288, Müslim 225/2, Ebu Avane 1/235, Ebu Davud 60, Tirmizi 76, Begavi 156
8.)- Mus’ab bin Sa’d şöyle dedi:
“Abdullah ibni Ömer (Radiyallahu Anhuma) ziyaret etmek için hasta olan İbni Amir’in yanına girdi.
İbni Amir:
−Ey Abdullah ibni Ömer, benim için Allah’a dua etmeyecek misin? dedi.
Abdullah ibni Ömer (Radiyallahu Anhuma):
−Ben Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’den şöyle işittim:
‘Taharetsiz hiçbir namaz, hıyanetle elde edilmiş maldan da sadaka kabul olunmaz!’ buyuruyordu dedi.”
Müslim 224, Ebu Avane 1/234, Tirmizi 1, İbni Mace 272, İbnu’l-Carud 65, İbni Huzeyme 8, Tayalisi 1874, Ebu Nuaym Hilye 7/176, Beyhaki 1/42
9.)- Süleyman bin Burde babasından rivayet ederek şöyle dedi:
“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) her namazın yanı sıra abdest alıyordu. Mekke’nin fethi gününde abdest aldı ve mestleri üzerine meshetti, namazları da bir abdestle kıldı.
Ömer (Radiyallahu Anh):
−Ya Rasulallah! Sen bu gün yapmadığın bir şeyi yaptın dedi.
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
‘Bunu kasten yaptım ya Ömer!’ dedi.”
Müslim 277/86, Ebu Davud 172, Nesei 133, İbni Mace 510, Darimi 1/169, Beyhaki 1/162
(2) Abdeste Başlarken Niyet Etmenin Vucubiyeti
10.)- Ömer (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
“Ben Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’i işittim:
‘Ameller ancak niyetlere göredir...’ buyuruyordu.”
Buhari 143, Müslim 1907/100, Ebu Davud 2201, Nesei 75, İbni Mace 4227, İbni Hazm 3/231 Muhalla, İbnu’l-Carud 64, Ahmed 1/25, Albânî İrva 1/59
(3) Abdeste Başlarken Bismillah Demenin Vucubiyeti
11.) - Ebu Hureyre (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
‘Abdest almayan kimsenin namazı, abdeste başlarken Bismillah demeyen kimsenin de abdesti yoktur!’ buyurdu.”
Ahmed 2/418, Ebu Davud 101, İbni Mace 399, Darekutni 1/71, Hakim 1/1476
(4) Abdeste Başlarken Misvak Kullanmak Menduptur
12.)- Ebu Hureyre (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
‘Ümmetime meşakkat verecek olmasaydım, her abdestle beraber misvak kullanmalarını onlara emrederdim!’ buyurdu.”
İbnu’l-Carud 63, Malik 1/66/115, İbni Huzeyme 138, Ahmed 9935, Tayalisi 2328, Hakim 1/146, Beyhaki 1/36, Albânî İrva 1/110
13.)- Aişe (Radiyallahu Anha) şöyle dedi:
“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
‘Misvak ağız için temizlik, Rabbin’de rızasıdır’ buyurdu.”
Buhari 1800, Nesei 5, Darimi 1/174, Beyhaki 1/34, Ahmed 6/47
(5) Rasulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem’in Abdestinin Şekli
14.)- Humran bin Eban şöyle dedi:
“Osman bin Affan (Radiyallahu Anh)’ı abdest alırken gördüm.
−Ellerine biraz su döktü ve onları üç kez yıkadı.
−Sonra üç kez ağzını çalkaladı ve burnuna su alıp çıkardı.
−Sonra üç kez yüzünü yıkadı.
−Sonra üç kez dirseğine kadar sağ elini yıkadı.
−Sonra sol elini aynı şekilde yıkadı.
−Sonra başını meshetti.
−Sonra üç kez sağ ayağını topuklara kadar yıkadı.
−Sonra bu şekilde sol ayağını da yıkadı. Sonra şunu söyledi:
−Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’i bu benim abdest aldığım gibi abdest alırken gördüm.
Sonra Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
‘Herkim bu benim abdestim gibi abdest alır, sonra kalkar içinden kendi kendisiyle konuşmaksızın iki rekât namaz kılarsa onun günahları bağışlanır’ buyurdu.”
Buhari 1800, Müslim 226/3, Ebu Avane 1/238, Ebu Davud 106, Nesei 84, İbni Hibban 1060, İbni Huzeyme 23, Abdurrezzak 141, Tabarani Mucemu’s-Sagir 1/267, Beyhaki 1/53, Begavi 153
16.)- Şakik bin Seleme şöyle dedi:
“Osman (Radiyallahu Anh)’ı abdest alırken gördüm… Başını ve kulaklarını içini ve dışını meshetti... Parmaklarını ve sakalını hilâlledi...”
İbnu’l-Carud 72, Ebu Davud 110, İbni Mace 430, İbni Huzeyme 151, Beyhaki 1/54, Ahmed 1/149
17.)- Abdullah bin Zeyd bin Asım (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) başını meshetmek için iki eline su aldı ve meshetmeye başının ön kısmından başladı. Sonra ellerini başının arka kısmına enseye doğru götürdü. Sonra ellerini (tekrar) başının ön kısmına getirdi.”
İbnu’l-Carud 73, Tirmizi 32, İbni Mace 434
18.)- Abdu Hayr şöyle dedi:
“Ali bin Ebi Talib (Radiyallahu Anh) sabah namazını kıldıktan sonra caminin avlusuna geldi ve oraya oturdu. Sonra hizmetkârı çocuğa:
−Bana bir abdest suyu getir dedi. Çocuk ona içerisinde su olan bir kap ve bir de tas getirdi.
Abdu hayr dedi ki:
Biz oturmuş ona bakıyorduk. Ali bin Ebi Talib (Radiyallahu Anh) sağ eliyle su kabını aldı sol eline döktü. Sonra onunla iki elini yıkadı. Sonra tekrar sağ eliyle su kabını aldı sol eline ondan su boşalttı, sonra da onunla iki elini yıkadı. Sonra tekrar sağ eliyle su kabını aldı ve sol eline ondan su boşalttı, sonra da onunla iki elini yıkadı. Ellerini bu şekilde üç kez yıkadı.
Abdu hayr dedi ki:
−Ali (Radiyallahu Anh) ellerini bu şekilde üç kez yıkayıncaya kadar ellerini su kabının içine girdirmedi.
−Sonra o, sağ elini su kabına girdirdi eline su alarak üç kez ağzını doldurup mazmaza yaptı.
−Peşinden üç kez burnuna su alıp sol eliyle çıkardı.
−Sonra üç kez yüzünü yıkadı.
−Sonra üç kez dirseğine kadar sağ elini yıkadı.
−Sonra üç kez dirseğine kadar sol elini yıkadı.
−Sonra sağ elini su kabının içine suda eli kaybolacak şekilde girdirdi.
−Sonra alabildiği kadar su ile elini oradan çıkardı.
−Sonra sağ elindeki suyu sol eline dökerek iki eliyle bir kez başının tamamını meshetti.
−Sonra sağ elini su kabına girdirdi sonra onunla sağ ayağına su döktü ve sol eliyle sağ ayağını üç kez yıkadı.
−Sonra yine sağ eliyle sol ayağına su döktü ve sol eliyle sol ayağını üç kez yıkadı.
−Sonra sağ elini su kabına yine daldırdı, elini su ile doldurdu sonra o suyu içti.
Sonra şöyle dedi:
−İşte bu Allah’ın Nebisi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’in abdestidir. Kim Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’in abdestine bakmak isterse, Onun abdesti işte böyledir.”
İbnu’l-Carud 68, Ebu Davud 111-112, Nesei 93, Darimi 1/178, İbni Huzeyme 147, İbni Hibban 1079, Tayalisi 149, Darekutni 1/90, Begavi 222, Ahmed 1/135
(6) Şartlar Gerektirdiğinde Abdest Uzuvlarını İkişer veya Birer Kere Yıkamak Caizdir
19.)- Ebu Hureyre (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’i abdest uzuvlarını ikişer ikişer yıkar halde abdest alırken görmüşümdür.”
İbnu’l-Carud 71, Ebu Davud 136, Tirmizi 43, İbni Hibban 1094, Hakim 1/150, Ahmed 4/41
20.)- Abdullah ibni Abbas (Radiyallahu Anhuma) şöyle demiştir:
“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) abdest uzuvlarını birer kere yıkayarak abdest aldı.”
İbnu’l-Carud 69, Buhari 304, Ebu Davud 138, Nesei 80, Tirmizi 46, Darimi 1/177, İbni Mace 411, İbni Hibban 1095, İbni Huzeyme 171, Tayalisi 2660, Begavi 226, Ahmed 1889
(7) Sarıklar Üzerine Meshetmenin Caizliği
21.)- Mugire bin Şu’be (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
“Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) abdest aldı, başına ve sarığa meshetti.”
İbnu’l-Carud 83, Müslim 274/8283, Ebu Avane 1/225, Ebu Davud 150, Nesei 107, Tirmizi 100, İbni Hibban 1432, Beyhaki 1/58, Begavi 232, Ahmed 4/179
(8) Abdest Uzuvlarını Yıkarken İhtimam Göstermenin Vucubiyeti
22.)- Muhammed bin Ziyâd şöyle dedi:
“Ebu Hureyre (Radiyallahu Anh) bir su kabından abdest alan bir topluluk gördü.
Onlara şöyle dedi:
−Abdest almayı tam erkânı ile yapınız! Çünkü ben Ebu’l-Kasım (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’i işittim:
‘Vay şu ökçe sinirlerinin ateşteki haline!’ buyuruyordu.”
İbnu’l-Carud 78, Buhari 311, Müslim 242/282, 930, Ebu Avane 1/251, 252, Nesei 110, Tirmizi 41, Darimi 1/179, İbni Mace 453, İbni Huzeyme 162, Beyhaki 1/69, Ahmed 4/430
(9) Abdestten Sonra Yapılacak Dua
23.)- Ömer (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
‘Sizden herhangi bir kimse abdest alır ve abdest alışını tam yaptıktan sonra:
−Eşhedü Ella İlahe İllallah Vahdehu La Şerike Leh. Ve Eşhedü Enne Muhammeden Abduhu Ve Rasuluh. Allahummecalni Minettevvabine Vecalni mine’l-Mutetahhirin derse ona cennetin sekiz kapısı açılır ve kendisi hangisinden isterse içeriye girer’ buyurdu.”
Duanın Manası: “Allah’tan başka ilah olmadığına şehadet ederim. O tektir ve ortağı yoktur. Ve yine şehadet ederim ki, Muhammed O’nun Kulu ve Rasulüdür. Ey Allah’ım! Beni tevbe edenlerden yap ve beni temizlenenlerden kıl.”
Tirmizi 55, Müslim 234/17, Ebu Avane 1/225, Ebu Davud 169, Nesei 148, İbni Mace 470, İbni Hibban 1050, Beyhaki 1/78, Abdurrezzak 142, Ahmed 4/145, 146, 153
24.)- Ebu Musa el-Eşari (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’e abdest alırken geldim.
Onu işittiğimde:
−‘Allahummegfirlî Zenbî Ve Vessiğlî Fî Darî Ve Bariklî Fî Rızkî’ diyor dua ediyordu.”
Duanın Manası: “Ey Allah’ım! Günahımı bağışla, evimi genişlet ve rızkımda bereket ihsan et.”
Nesei Ameli’l-Yevm 80, İbnu’s-Sünni Ameli’l-Yevm 28, Albânî Cami 1265
(10) Mestler Üzerine Meshetmenin Caizliği
25.) - Mugire bin Şu’be (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’i mestlerinin üzerine meshederken gördüm.”
İbnu’l-Carud 85, Ebu Davud 161, 162, Tirmizi 98, Darekutni 1/195, Beyhaki 1/291, Ahmed 4/245
26.) - İbnu’l-Haris şöyle dedi:
“Cerir (Radiyallahu Anh)’ı su kabından abdest alırken gördüm, o mestleri üzerine meshetti.
Ben:
−Mestlerinin üzerine meshediyor musun? dedim.
Cerir (Radiyallahu Anh):
−Ben Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’i böyle yaparken gördüm dedi.”
Ravilerden İbrahim şöyle dedi:
Bu hadis, Abdullah ibni Mesud (Radiyallahu Anh) ve arkadaşlarının çok hoşuna giderdi. Çünkü Cerir (Radiyallahu Anh)’ın Müslüman oluşu Maide Suresinin inişinden sonra idi.”
İbnu’l-Carud 81, Buhari 480, Müslim 272/72, Ebu Avane 1/254, 255, Nesei 118, Tirmizi 93, İbni Mace 543, İbni Hibban 1335, Abdurrezzak 756, 757, Ahmed 4/358, 361, 364, Albânî İrva 99
(11) Çorap veya Ayakkabı Üzerine Meshetmenin Caizliği
27.)- Mugire bin Şu’be (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) abdest aldı, çoraplarının ve ayakkabılarının üzerine meshetti.”
Ebu Davud 159, Tirmizi 99, İbni Mace 559, İbni Ebi Şeybe 1/215, İbni Hibban 1338, İbni Huzeyme 198, Tabarani 20/996, Tahavi el-Meâni 1/97, Hakim 1/169, Ahmed 4/252, Albânî İrva 101
(12) Mestler Üzerine Meshetmenin Müddeti
28.)- Huzeyme bin Sabit (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
‘Mestler üzerine meshetmekte müddet, seferi olan için üç gün üç gece, mukim olan için bir gün bir gecedir’ buyurdu.”
İbnu’l-Carud 86, Ebu Davud 157, Tirmizi 95, İbni Mace 554, İbni Hibban 1329, Humeydi 435, Tabarani Mucemu’l-Kebir 3749, Darekutni 1/194, Beyhaki 1/277, 281, Begavi 237, Ahmed 5/214
Abdesti Bozan Hususlar
(1) Büyük Tuvalet Abdesti Bozar!
(1.)- Allah-u Teâlâ şöyle buyuruyor:
“Yahut biriniz kazayı hacet yerinden gelmiş... ve su da bulamamışsanız temiz toprağa teyemmüm edin!..”
Maide 6
29.)- Zirrin şöyle dedi:
“Ben, Safvan bin Assal’a mestler üzere meshetmeyi sordum?
Assal:
−Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) bize yolcu olduğumuzda üç gün mestlerimizin üzerine meshetmemizi, büyük tuvalet, küçük tuvalet ve uyku sebebiyle mestlerimizi çıkarmamamızı emretti, ancak cünüplüğü bundan müstesna. Cünüplük sebebiyle mestler çıkartılır dedi.”
Nesei 127, Tirmizi 96, İbni Mace 478
(2) Bevl Etmek Abdesti Bozar!
30.)- Huzeyfe (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
“Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) bir kavmin çöplüğüne vardı ve ayakta bevl etti, sonra su istedi. Ben de ona su götürdüm, onunla abdest aldı.”
Buhari 351, Müslim 273/73
(3) Meni Abdesti Bozar!
31.)- Ali bin Ebi Talib (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
“Ben çok mezisi gelen bir kimse idim ve her mezide yıkanıyordum. Bundan da adeta sırtım çatladı. Bu durumu Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’e söyledim yahut ona söylendi.
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
−‘Böyle yapma! Mezi gördüğün vakit zekerini (cinsel organını) yıka ve namaz abdesti gibi abdest al! Eğer meni çıkarırsan gusül abdesti al’ buyurdu.”
Ebu Davud 206, Nesei 194, İbni Hibban 1102, Ahmed 1028, Albânî Cami 562
(4) Mezi Abdesti Bozar!
32.)- Mikdad (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’e, ehline yaklaştığında mezisi gelen kişinin durumunu sordum.
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
−‘Sizden biri meziyi gördüğünde zekerini (cinsel organını) yıkasın, namaz abdesti gibi abdest alsın!’ buyurdu.”
İbnu’l-Carud 5, Ebu Davud 207, Tirmizi 115, İbni Mace 505, Malik 1/40/53, Beyhaki 1/115
33.)- Ali bin Ebi Talib (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
“Ben mezisi çok fazla gelen bir adam idim. Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’in kızı eşim olarak yanımda olduğu için, bu durumu ona sormaya utandım. Bir adama bunu sormasını emrettim. O da bu durumu Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’e sordu.
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
−‘Meziden abdest gerekir!’ buyurdu.”
İbnu’l-Carud 6, Buhari 381, Ebu Avane 1/272, 273, Nesei 152, Ahmed 1/125, Tayalisi 144, İbni Huzeyme 1/14, İbni Hibban el-Mevarid 242, Begavi 1/326
(5) Hayız, İstihaze ve Nifas Kanı Abdesti Bozar!
34.)- Aişe (Radiyallahu Anha) şöyle dedi:
“Fatıma binti Ebi Hubeyş, Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’e geldi ve şöyle dedi:
−Ya Rasulallah! Ben müstehaze olup temiz kalamayan bir kadınım. Namazı terk edeyim mi?
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
−‘Hayır! O ancak bir damar kanıdır, hayız değildir! Sen hayız olduğun günlerde namazdan uzak kal! Sonra gusül et ve her namaz için abdest al!’ buyurdu.”
İbni Mace 624, Ebu Davud 298, Nesei 363 Tirmizi 125
35.)- Ümmü Seleme (Radiyallahu Anha) şöyle dedi:
“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’in zamanında nifaslı kadın kırk gün namazsız otururdu. Biz keleften dolayı yüzlerimizi versle boyardık.”
İbni Mace 648, Ebu Davud 311, Darimi 1/229, Yağla 7023, Ahmed 6/300, Albânî İrva 201
(6) Yellenmek Abdesti Bozar!
36.)- Ebu Hureyre (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
‘Herhangi biriniz hades ettiğinde abdest alıncaya kadar namazı kabul edilmez!’ buyurdu.”
Hadramavt’ten bir adam Ebu Hureyre (Radiyallahu Anh)’a:
−‘Hades nedir? Ya Eba Hureyre!’ dedi.
Ebu Hureyre (Radiyallahu Anh):
−‘Sessiz veya sesli yellenmektir’ dedi.
Buhari 288, Müslim 225/2
(7) Bayılmak Abdesti Bozar!
37.)- Ubeydullah (Radiyallahu Anh) şöyle demiştir:
“Ben, Aişe (Radiyallahu Anha)’nın yanına girdim. Ona Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’in hastalığını bana anlatır mısın? dedim.
Aişe (Radiyallahu Anha):
−Evet, anlatırım dedi. Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) iyice ağırlaştı.
Müteakiben:
−‘İnsanlar namaz kıldı mı?’ diye sordu.
Biz:
−Hayır! Ya Rasulallah? Onlar seni bekliyorlar dedik.
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
−‘Benim için leğene su koyun!’ buyurdu.
Aişe (Radiyallahu Anha) dedi ki:
−Dediğini yaptık oturup yıkandı. Sonra kalkmaya davranırken bayıldı.
Sonra ayıldı ve:
−‘İnsanlar namaz kıldılar mı?’ diye sordu.
Biz:
−Hayır, Ya Rasulallah! Onlar seni bekliyorlar dedik.
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
−‘Benim için leğene su koyun!’ buyurdu. Dediğini yaptık, oturup yıkandı. Sonra kalkmaya davranırken yine bayıldı.
Sonra ayıldı ve yine Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
−‘İnsanlar namaz kıldılar mı?’ diye sordu.
Biz:
−Hayır, Ya Rasulallah! Onlar seni bekliyorlar dedik.
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
−‘Benim için leğene su koyun!’ buyurdu. Dediğini yaptık oturup yıkandı.
Sonra kalkmaya davranırken yine bayıldı, sonra ayıldı ve yine Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
−‘İnsanlar namaz kıldılar mı?’ diye sordu.
Biz:
−Hayır, Ya Rasulallah! Onlar seni bekliyorlar dedik. O sırada insanlar mescitte toplanmış yatsı namazı için Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’i bekliyorlardı. Bunun üzerine Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) insanlara namaz kıldırması için Ebu Bekir’e haber gönderdi…”
Buhari 687, Müslim 418/90, Ebu Avane 2/112, Nesei 833, Ahmed 6/228
(8) Uyku Abdesti Bozar!
38.)- Ali bin Ebi Talib (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
‘Gözler makatın bağıdır, herkim uyursa abdest alsın!’ buyurdu”
Ebu Davud 203, İbni Mace 477, Darekutni 1/161, Ahmed 1/111/887, Albânî İrva 113
39.)- Ebu Hureyre (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
‘Biriniz uykusundan kalktığı zaman, elini üç kere yıkayana kadar onu abdest suyuna girdirmesin! Çünkü o kimse elinin nerede gecelediğini bilemez!’ buyurdu.”
İbnu’l-Carud 9, Buhari 308, Müslim 278/87, Malik 1/21, Ebu Davud 103, 105, Nesei 1161, Tirmizi 24, İbni Mace 394, Tayalisi 170, Darekutni 1/49, İbni Huzeyme 1/52, Ahmed 2/50241, Albânî İrva 21
40.)- Abdullah ibni Abbas (Radiyallahu Anhuma) şöyle demiştir:
“Teyzem Meymûne (Radiyallahu Anha)’nın yanında geceledim. Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) geceleyin kalkıp su kırbasından su aldı. Onunla hafif bir abdest aldı. Abdullah ibni Abbas (Radiyallahu Anhuma), Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’in abdest alışını hafifletip azaltarak tarif etti.
Abdullah ibni Abbas (Radiyallahu Anhuma) şöyle dedi:
−Ben de kalktım, (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’in yaptığı gibi yaptım sonra gelip sol tarafına namaza durdum. Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) beni sağ tarafına çevirdi. Sonra Allah’ın dilediği kadar namaz kıldı. Sonra yattı, horlayıncaya kadar uyudu. Sonra müezzin kendisine geldi. Bunun üzerine namaza kalktı ve abdest almadı.”
Müslim 763/186
41.)- Ebu Hureyre (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
‘Gözlerim uyur kalbim uyumaz!’ buyurdu.”
Ahmed 2/251, 438, İbni Hibban 2124, Albânî Cami 3000
42.)- Enes (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’in ashabı yatsı namazını beklerken uyuklar bu sebeple başları önlerine düşerdi. Sonra kalkar abdest almadan namaz kılarlardı.”
Ebu Davud 200, Müslim 376/125, Begavi Mesabih 216
(9) Deve Eti Abdesti Bozar!
43.)- Cabir bin Semure (Radiyallahu Anh) şöyle demiştir:
“Bir kimse, Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’e koyun etinden abdest alayım mı? diye sordu.
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
−‘Dilersen abdest al, dilersen abdest alma’ dedi.
O kimse:
−Deve etinden abdest alayım mı? dedi.
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
−‘Evet, deve etinden abdest al!’ buyurdu.
O şahıs:
−Koyun ağıllarında namaz kılabilir miyim? dedi.
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
−‘Evet’ dedi.
O kimse:
−Develerin istirahat yerinde namaz kılabilir miyim? dedi.
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
−‘Hayır!’ dedi.”
Müslim 360/97, İbni Mace 495, Ahmed 5/8687, 92, Albânî İrva 118
44.)- Cabir bin Abdullah (Radiyallahu Anhuma) şöyle dedi:
“Ateşin dokunduğu şeylerden abdesti terk etmek Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’in son işlerinden idi.”
Ebu Davud 192, Nesei 185, Beyhaki 1/106
(10) Kişinin Fercine (Cinsel Organına) El Sürmesi Abdesti Bozar!
45.)- Abdullah bin Ebu Bekir şöyle dedi:
“Babam ve Urve, nelerden abdest alıyorlar hususunu müzakere ettiler. Urve birçok şeyi zikretti, hatta zekere (cinsel organa) el sürmeden de abdestin gerektiğini söyledi.
Babam:
−Onu işitmemiştim dedi.
Urve şöyle devam etti:
−Bana Mervan, Busre’den rivayet etti.
Busre (Radiyallahu Anh), Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’in:
‘Zekerine (cinsel organına) el süren kimse, abdest alsın!’ dediğini rivayet etmiştir.
Mervan’a:
−Busre’ye haberci gönder dedik. O, Busre’ye muhafız veya bir adam gönderdi. Haberci bize bu hadis ile geldi.”
İbnu’l-Carud 16, Ebu Davud 181, Nesei 163, Tirmizi 82, Darimi 1/185, İbni Mace 481, 482, Tayalisi 1657, İbni Hibban 11, 12, Darekutni 1/147, 148, Hakim 1/138, Beyhaki 1/128, Ahmed 2/223, Albânî İrva 116
46.)- Ümmü Habibe (Radiyallahu Anha) şöyle rivayet etti:
“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’i işittim:
‘Herkim fercine (cinsel organına) el sürerse, abdest alsın!’ buyurdu.”
İbni Mace 481, Beyhaki 1/130, Albânî İrva 117
47.) - Kays bin Talk babasından rivayet ederek şöyle dedi:
“Talk bin Ali, Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’e zekere (cinsel organa) dokunmayı sordu.
Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) onda abdest almayı gerekli görmedi.”
İbnu’l-Carud 20, Ebu Davud 182, İbni Mace 483, Darekutni 1/148, Ahmed 4/23
48.) - Kays bin Talk babasından rivayet ederek şöyle dedi:
“Biz, Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’in yanında oturuyor idik.
Bedeviye benzer bir adam geldi ve:
−Ya Rasulallah! Namazda iken bir kimsenin zekerine (cinsel organına) el sürmesi hakkında görüşün nedir? dedi.
Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) ona:
−‘O ancak senden bir et parçasıdır veya senden bir cüzdür’ buyurdu.”
İbnu’l-Carud 21, Ebu Davud 183, Nesei 165, Tirmizi 85, İbni Hibban Mevarid 207
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder